Sheikh Hamed Al-Ali, tenaga pengajar di Islamic Heritage di Fakulti Pendidikan Kuwait and Imam Masjid Dahiat As-Sabahiyya ,menjawab begini:
Pendapat yang paling betul ialah bahawa perceraian yang dibuat secara bertulis sememangnya dikira sama ada ia ditulis di atas kertas, teks SMS , atau dengan cara lain.
Namun demikian, kita harus pastikan bahawa si suami adalah orang yang menulis perkataan cerai itu. Jika dia mengakui bahawa dialah yang menulis kata-kata cerai itu, maka ia dikira dan dianggap sebagai satu perceraian yang sah. Jika tidak, maka mesti ada dua orang saksi untuk membuktikan bahawa beliaulah (si suami) yang menulis perkataan cerai itu kerana dikhuatiri barangkali yang menulisnya adalah orang lain.
Keterangan yang menunjukkan bahawa perceraian secara bertulis itu dikira ialah kerana tulisan itu mengungkapkan niat si penulis berkenaan. Nabi saw diberi tugas dengan menyampaikan risalah Islam dan ini dilakukan secara lisan dengan sesetengah orang dan sesetengahnya pula dengan cara bertulis, umpamanya dakwah terhadap raja-raja. Satu lagi keterangan bahawa cerai secara bertulis itu sah ialah bahawa tulisan seseorang hakim itu diterima bagi membuktikan wujudnya hutang dan hal lain sebagai ganti pernyataan beliau seperti yang dinyatakan oleh Ibn Qudamah dalam bukunya Al-Mughni.
Sah tidaknya cerai secara tulisan diputuskan oleh majoriti fuqaha terutamanya fuqaha mazhab yang 4. Bagaimanapun, sesetengah daripada mereka tetap menegaskan bahawa ia dikira meskipun jika si suami tidak meniatkan "cerai" . Fuqaha yang lain pula memutuskan bahawa ia tidak dikira cerai kecuali si suami meniatkan "cerai". Pendapat yang mutaakhir ialah pendapat Imam Abu Hanifa, Malik aan As-Shafi`i. Mereka menegaskan bahawa tulisan itu mungkin dimaksudkan sebagai menguji kelancaran dakwat pena/pen atau untuk meningkatkan gaya tulisan seseorang atau untuk membuatkan keluarga seseorang itu berasa sedih (menerusi penulisan kata-kata cerai itu); oleh yang demikian tulisan itu dibuat dengan tidak meniatkan "cerai".
Secara peribadi, saya sependapat dengan pendapat yang terakhir itu.
Sheikh Ahmad Kutty, Imam dan pengarah agama Pusat Islam Toronto (Masjid Jamek) dan Yayasan Islam Toronto, dan tenaga pengajar Institut Islam Toronto, menambah, katanya:
"Ramai orang yang menggunakan e-mail dan kaedah lain dengan cara yang jahat. Apabila ia membabitkan soal cerai, sedangkan natijahnya adalah berat, ada baiknya jika seseorang itu mengambil langkah berhati-hati apabila menggunakan cara yang serius itu kerana ini boleh memporakperandakan sesebuah keluarga orang Islam. Cerai adalah suatu persoalan serius. Merupakan suatu kesilapan besar jika ia disalah guna.
Tentang menceraikan isteri menerusi e-mail atau menghantar teks melalui SMS, kita perlu lihat dua perkara penting:
1- Jika si suami mengakui bahawa beliau menulis perkataan cerai itu, maka perceraian itu sah dan dikira sebagai jatuh satu talak.
2- Jika si suami tidak mengakui atau jika dia berada di tempat lain dan dia tidak dapat dihubungi, sedangkan si isteri telah menerima e-mail atau SMS di telefonnya (telefon si isteri), maka kita harus tangani isu ini berdasarkan kaedah perundangan / fiqh iaitu : "pasti tidak boleh disingkirkan oleh keraguan". Apakah yang "pasti" itu: yang pasti itu ialah "wujudnya perkahwinan mereka". Apakah yang menjadi " keraguan" itu : yang menjadi "keraguan" itu ialah "perceraian mereka". Dengan yang demikian, perkahwinan mereka tidak boleh termansuh kecuali jika ada dua orang saksi yang adil yang dapat membuktikan bahawa si suamilah orang yang "menulis" perkataan "cerai" itu. Jika tidak ada dua saksi yang adil dan si suami tidak mengakui bahawa dia telah mengeluarkan tulisan ":cerai" maka si isteri dikira masih isteri beliau dan dia berhak penuh untuk mendapatkan haknya sebagai seorang isteri.
Kita perlu berhati-hati dalam perkara ini kerana berlakunya kerosakan akhlak dan pencemaran yang berleluasa pada masa ini dan kita tidak boleh dengan mudah mengetahui mana satu yang benar dan mana satu yang palsu. Pada zaman Nabi saw dulu atau pada zaman sahabat ra., kesnya adalah berbeza. Kini kita berdepan dengan terlalu banyak fitnah dan kerosakan akhlak/pencemaran yang begitu berleluasa, jadi kita terpaksalah berhati-hati pada orang yang mahu menyebabkan masalah terutamanya terhadap ikatan suci seperti halnya sebuah perkahwinan .
No comments:
Post a Comment