Sunday, 2 September 2012

Isu 24 : hukum kencing berdiri..


Soal:

Terdapat riwayat dari Saidatina Aisyah r.ha yang mengatakan:
من حدثكم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بال قائما فلا تصدقوه
'Sesiapa yang memberitahu kamu bahawa Rasulullah  kencing berdiri maka janganlah kamu benarkan.'
Dan terdapat juga riwayat dari para sahabat r.hum yang mengatakan bahawa Nabi  kencing berdiri. Bagaimanakah kita menyesuaikan antara keduanya?

Jawab:

Penyesuaian antara hadith Aisyah r.ha dan hadith-hadith sahih bahawa Nabi  kencing berdiri, dan terdapat beberapa para sahabat r.hum berbuat demikian; bahawasanya Aisyah r.ha menceritakan apa yang berlaku di rumah, dan beliau tidak melihat Rasulullah  kencing berdiri. Ini tidaklah menafikan yang Rasulullah  kencing berdiri luar dari rumah kerana Aisyah r.ha tidak nampak hal itu, dan beberapa para sahabat r.hum melihatnya.

Kencing berdiri itu tidaklah dimakruhkan jika seseorang dapat memastikan ia tidak terpercik pada baju dan badan dgn sbb pergerakan angin dsb. Khususnya jika seseorang tidak dapat duduk atas sbb cedera/luka atau tiada tempat utk duduk atau tidak mungkin baginya menyembunyikan auratnya jika dia kencing duduk, atau sbb2 lain.

Sesetengah ulama' berpendapat bahawa qaul yg mengatakan kencing berdiri ini telah dibatalkan. Pendapat ini tidak sahih kerana qaul yg dinasakhkan adalah tidak boleh jika adanya persetujuan dan penyesuaian antara nas.

Berkata Imam al-Albani:
Adapun hadith "لا تبل قائما ", itu adalah hadith dha'if dan tidak mengapa kencing berdiri jika tidak terpercik. Berkata Ibn Hajar dalam fath al-Bari: Tidak thabit dari Nabi  sebarang larangan kencing berdiri.

Dari Nafi' dari Ibn Umar dari Umar  berkata:
ما بلت قائما منذ أسلمت
'Aku tidak kencing berdiri sejak aku memeluk Islam.' [Isnadnya sahih]
Dari jalan yang lain, Zaid berkata:
رأيت عمر بال قائما
'Aku nampak Umar  kencing berdiri.' [Isnadnya juga sahih]
Diharapkan kenyataan Zaid itu tadi adalah adalah selepas dari kenyataan Umar  dan selepas diterangkan padanya tidak mengapa kencing berdiri.

Dari Huzaifah :
أتى رسول الله صلى الله عليه وسلم سباطة (مكان مرتفع يستتر به) قوم ‏فبال قائما ثم دعا بماء فمسح على ‏خفيه ، فذهبت أتباعد فدعاني حتى كنت عند عقبه
'Rasulullah  datang di kebun suatu kaum dan Baginda  kencing berdiri. Kemudian Baginda  meminta air dan dia menyapu ke atas khufnya, aku menjauhkan diri darinya, Baginda  memanggilku sehingga aku berada di belakangnya.' [Riwayat Bukhari]

Adapun diriwayatkan dari Aisyah r.ha:
من حدثكم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بال قائما فلا تصدقوه
'Sesiapa yang memberitahu kamu bahawa Rasulullah  kencing berdiri maka janganlah kamu benarkan.' [Riwayat perawi yang lima kecuali Abu Daud dan isnadnya sahih]
Hadith ini adalah penafian, manakala hadith Huzaifah :radia adalah muthbit (menetapkan). Seperti yg kita tahu, muthbit mendahului nafi kerana hadith yg muthbit itu disertai dgn pengetahuan mengenai suatu keadaan itu. Maka kedua-duanya adalah dibolehkan dan wajib utk menjaga supaya air kencing tidak terpercik.
Adapun hadith:
من الخطأ أن يبول الرجل قائما
'Antara kesalahan seseorang adalah kencing berdiri.' Ia adalah mauquf dan tidak sah sbg marfu'. (Lihat al-Irwa' dan Silsilah as-Sahihah)

Dari kitab Faidh al-Qadir, syarah al-Jami' as-Saghir oleh Imam Manawi:
"Larangan Rasulullah  kencing berdiri menunjukkan ia makruh tanzih dan tidak haram. Adapun Baginda kencing berdiri itu menunjukkan keharusannya atau kerana tiadanya tempat yg sesuai utk duduk atau Baginda berdiri utk tidak memungkinkan keluarnya bunyi kerana Baginda berada berdekatan dgn manusia atau kerana org Arab mengubati penyakit hati dgn cara ini atau kerana kecederaan dsb yg tidak memungkinkan Baginda  utk duduk. Sesungguhnya kencing berdiri itu telah dimansukhkan dgn apa yg diriwayatkan oleh Aisyah r.ha:
ما بال قائماً منذ أنزل عليه القرآن
'Baginda  tidak kencing berdiri sejak diturunkan al-Quran kepadanya.'
Dan lagi..
من حدثكم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم بال قائما فلا تصدقوه
'Sesiapa yang memberitahu kamu bahawa Rasulullah  kencing berdiri maka janganlah kamu benarkan.' [Riwayat perawi yang lima kecuali Abu Daud dan isnadnya sahih]"

Tetapi Imam Ibn Hajar berkata dalam Fath al-Bari:-
Yang tepatnya ia tidaklah dimansukhkan dan Aisyah r.ha hanya mengetahui apa yang berlaku di rumah, dan tekah thabit dari para sahabat r.hum, di antaranya Umar  dan Ali  kencing berdiri. Ini menunjukkan keharusan kencing berdiri tanpa makruh jika ia dapat dijaga dari terpercik dan tidak thabit larangan dari Nabi .

WaAllahuA'lam.

No comments:

Post a Comment